13 Συμβουλές επιτυχίας για να ανοίξετε μια επιχείρηση καφέ.

13 Συμβουλές επιτυχίας για να ανοίξετε μια επιχείρηση καφέ.

  

Ακολουθόντας μερικά μικρά βήματα μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η επιχείρηση μας θα πάει καλά.

Ένα από τα άρρηκτα συνδεδεμένα αντικείμενα στην πρωινή μας αφύπνιση (μετά το ξυπνητήρι), είναι και ο πρωινός μας καφές. Είτε κρύος είτε ζεστός, με γάλα ή χωρίς, ο καφές αναδείχθηκε ως μια τελετουργία. Ξεπερνώντας το φράγμα της εποχικότητας μέσα στην ημέρα, ταυτιζόμενος είτε με την παραγωγικότητα, είτε ακόμη και με την επικοινωνία, απέκτησε το δικό του φανατικό κοινό. Η επίδραση του είναι τόσο μεγάλη ώστε ακόμη και γλωσσικά στην χώρα μας να υποκαταστήσει την λέξη συνάντηση σε πλήθος περιστάσεων, με την φράση… πάμε για ένα καφέ;

Με 327 νέες επιχειρήσεις μόνο για το 2016, και με μια πληθώρα νέων concept, προϊόντων και υπηρεσιών, ο ευρύτερος κλάδος της καφεστίασης αποτελεί γόνιμο έδαφος για κάθε επενδυτή ή αυτοαπασχολούμενο. Ποια είναι όμως τα κρίσιμα σημεία ελέγχου για έναν νέο επενδυτή;

1. Η δημιουργία ενός σταθερού επιχειρηματικού σχεδιασμού

«Αν γνωρίζεις τον εχθρό και τον εαυτό σου, δεν έχεις ανάγκη να φοβάσαι το αποτέλεσμα εκατό μαχών». (Σουν Τζου, 544-496 π.Χ.)

 Όπως και στο πεδίο της μάχης, έτσι και το σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς της καφεστίασης, ο προσεκτικός σχεδιασμός και η γνώση του εσωτερικού περιβάλλοντος (δυνάμεις και αδυναμίες) και εξωτερικού περιβάλλοντος (κίνδυνοι και απειλές), αποτελούν τα βασικά εργαλεία για την ανάπτυξη και βιωσιμότητα μιας επιχείρησης. 

  Το επιχειρηματικό σχέδιο συνιστά ένα έγγραφο, το οποίο εξηγεί τι ακριβώς είναι η επιχείρησή σας, πώς θα είναι κερδοφόρα, ορίζει τη βάση πελατών σας, εξερευνά τους ανταγωνιστές, τα σχέδια για την ανάπτυξη, και παρέχει στρατηγικές αντιμετώπισης προβλημάτων θα πρέπει να χρειάζεστε βοήθεια για την επίτευξη των στόχων σας.

2. Η επιλογή του σωστού σημείου

Η επιτυχία ενός καφέ, αποτελεί συνδυασμό πληθώρας φανερών και μη συντελεστών. Ένα συχνό λάθος στο οποίο προβαίνουν πολλά startup concept στον χώρο της καφεστίασης είναι η υποβάθμιση της σημασίας της επιλογής του κατάλληλου σημείου ή/και της δυναμικής του. Η τάση αυτή οδήγησε διαχρονικά πολλές υφιστάμενες επιχειρήσεις να αντιληφθούν σε δεύτερο χρόνο την μείωση του customer traffic, το οποίο οφείλονταν στη μετατόπιση του εμπορικού κέντρου της περιοχής συνολικά ή του αντίστοιχου πελατειακού κοινού στόχου. 

Για αυτό τον λόγο, η επιλογή του σωστού σημείου ενός καφέ αλλά και της δυναμικής του αποτελεί χρονοβόρα αλλά και κρίσιμη διαδικασία, καθώς προσδιορίζει μεγέθη όπως την επισκεψιμότητα και τις πωλήσεις. 

3. Η εσωτερική διαμόρφωση του καταστήματος

Ο αποτελεσματικός σχεδιασμός του εσωτερικού ενός καταστήματος είναι ζωτικής σημασίας καθώς:

  • Επιτυγχάνεται καλύτερη τοποθέτηση και ροή πελατών από και προς το κατάστημα.
  • Ελαχιστοποιείται ο χρόνος παραγγελιοληψίας, παρασκευής των προϊόντων και ανεφοδιασμού των αντίστοιχων πόστων (κουζίνα, μπουφές, κ.α.), ενισχύοντας το μοντέλο και τους χρόνους εξυπηρέτησης.
  • Μεγιστοποιείται η προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της διακόσμησης του χώρου αλλά και των πωλούμενων προϊόντων σε αυτό (visual merchandising), με αποτέλεσμα την επαναληψιμότητα των κοινών στόχων καθώς και τις πρόσθετες πωλήσεις στις συμπληρωματικές κατηγορίες του καφέ. 

4. Η μίσθωση ενός λογιστή

Στην πραγματικότητα, ο λογιστής σας είναι πραγματικά μικρό σύμβουλος της επιχείρησής σας, εστιάζοντας στην πρόδραση και όχι στην αντίδραση σημαντικών μεγεθών στην επιχείρησης σας, όπως η ρευστότητα, η μισθοδοσία του προσωπικού, κ.α. Βεβαιωθείτε ότι έχετε βρει κάποιον που πιστεύει και μπορεί να σας βοηθήσει να πετύχετε τους στόχους της επιχείρησής σας.

5. Αξιοποιήστε ευκαιρίες χρηματοδότησης

Βρίσκοντας τα κεφάλαια εκκίνησης για ένα κατάστημα καφέ μπορεί να είναι δύσκολη. Η παρουσίαση ενός στέρεου επιχειρηματικού σχεδίου όπως είδαμε στα προηγούμενα βήματα, θα σας βοηθήσει στην αναζήτηση του απαραίτητου ποσού από μια τράπεζα, ιδιώτες επενδυτές ή/και προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο.

6. Το κεφάλαιο κίνησης

Ένα καίριας σημασίας ζήτημα για μια νέα επιχείρηση του χώρου είναι ο προσδιορισμός και η αναζήτηση του απαραίτητου κεφαλαίου κίνησης. Ακόμα και όταν το προϊόν ή τοποθεσία είναι η βέλτιστη δυνατή, η κερδοφορία ενός καφέ τους πρώτους  6 μήνες δεν είναι διασφαλισμένη. 

Δαπάνες όπως η προβολή και προώθηση της επωνυμίας και των προσφερόμενων προϊόντων, και το αποτέλεσμα των ταμειακών ροών συνολικά, το οποίο μπορεί να καταλήγει σε αρνητικό ισοζύγιο, αποτελούν στοιχεία τα οποία σε πραγματικό χρόνο, απειλούν την βιωσιμότητα μιας επιχείρησης αν δεν υπάρχει το αντίστοιχο κεφάλαιο κίνησης. 

7. Η έρευνα αγοράς

Η αποτελεσματική προμήθεια πρώτων υλών και εξοπλισμού είναι καίριας σημασίας διαδικασία τόσο για την εξοικονόμηση πόρων στο κεφάλαιο κίνησης όσο και στην προσφορά του τελικού προϊόντος/υπηρεσίας στον τελικό χρήστη. Η αξιοποίηση ιστοσελίδων και μηχανών αναζήτησης με έμφαση στην σύγκριση τιμών αποτελούν αντίστοιχα παραδείγματα. Παρόλα αυτά το κόστος ή ποιότητα δεν πρέπει να είναι τα μοναδικά κριτήρια, για αυτό τον λόγω θα πρέπει να διερευνηθούν best practices στην τοπική ή εθνική αγορά καθώς και οι ιδιαιτερότητες του επιλεγμένο χώρου και του αντίστοιχου πελατειακού κοινού. 

8. Networking

Η δικτύωση με την τοπική κοινωνία αποτελεί επίσης σημαντική παράμετρο στο άνοιγμα του καταστήματος σας. Ακόμα και αν το προϊόν, η τοποθεσία και η εξυπηρέτηση είναι η βέλτιστη, μεγέθη όπως η επαναληψιμότητα και η προβολή του καταστήματος, εξαρτώνται και από ποιοτικούς παράγοντες όπως οι σχέσεις με τους τοπικούς εμπόρους και επαγγελματίες. Γίνετε μέλος του τοπικού εμπορικού επιμελητηρίου, μια τοπική φιλανθρωπική οργάνωσης, αναζητείστε επιχειρηματίες με μακρόχρονη παρουσία στην τοπική αγορά, η ανταλλαγή απόψεων, η κοινή αντιμετώπιση προβλημάτων τοπικού χαρακτήρα και η δημιουργία κερδοφόρων συνεργιών αποτελούν κάποια από αυτά τα οφέλη.  

9. Μάρκετινγκ πριν τα εγκαίνια

 Αν ξεκινήσετε τις ενέργειες τοπικού μάρκετινγκ την ημέρα που ανοίγετε, είναι ήδη αργά. Την ημέρα των εγκαινίων, θέλετε ήδη ενθουσιασμένους ανθρώπους που έχουν έρθει. Για να το κάνετε αυτό, θα πρέπει να αρχίσει η αντίστοιχη στρατηγική μάρκετινγκ αρκετούς μήνες πριν να ανοίξετε. Κάποιες από τις επιλογές μάρκετινγκ περιλαμβάνουν:

  • Δωρεάν καφέ σε τοπικές επιχειρήσεις με ένα φυλλάδιο που προάγει την ημέρα των εγκαινίων.

  • Αξιοποίηση διάφορων καναλιών κοινωνικής δικτύωσης.

  • Δώστε δείγματα καφέ σε τοπικές εκδηλώσεις πριν από το άνοιγμα.

  • Δοκιμάστε μια μικρή καμπάνια direct mail που στέλνει κουπόνια στους κατοίκους της περιοχής.

  • Καλέστε τους όλους, συμπεριλαμβανομένων των μέσων μαζικής ενημέρωσης, για να τους ενημερώσετε για τα σχέδιά ανοίγματος του καταστήματος σας.

10. Μην επικεντρώνεστε μόνο στο εσωτερικό του κτιρίου

Τόσο η εσωτερική όσο και η εξωτερική όψη του κτηρίου αποτελούν εργαλεία επικοινωνίας με τα κοινά στόχους σας. Κάθε μικρή ή μεγάλη λεπτομέρεια όπως οι πίνακες, τα λογότυπα, οι εικόνες, τα υλικά και οι χρωματισμοί του καταστήματος συνιστούν ή υποβοηθούν ευρύτερα θεματικά στοιχεία του concept. Οι άνθρωποι θα αρχίσουν να αναρωτιούνται, ο οποίος έχει τη δημιουργία καταστήματος εκεί; Κάθε μικρό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να προσελκύσουν την προσοχή σε κατάστημα καφέ σας μπορεί να χρησιμεύσει ως εργαλείο μάρκετινγκ.

11.Η θετική στάση

Όπως κάθε επιχείρηση, θα αντιμετωπίσετε προκλήσεις προκειμένου το κατάστημά σας να φτάσει το επιθυμητό επίπεδο πωλήσεων και να χαράξει την δική του πορεία στην τοπική αγορά. Η θετική και αισιόδοξη στάση σας αποτελεί στοιχείο προβολής και ενδυνάμωσης των σχέσεων σας με την τοπική κοινωνία, του προμηθευτές και τους πελάτες σας, καθώς και επιμονής έναντι του υφιστάμενου ή/και νέου ανταγωνισμού.

12. Αποτελεσματική Στελέχωση και Ένθεση 

Η προσέλκυση, αξιολόγηση και ένθεση του απαραίτητου προσωπικού αποτελεί μια χρονοβόρα και σημαντική διεργασία στο άνοιγμα του καταστήματος σας. Η χρονοπρογραμματισμός και τα επιμέρους βήματα πρόσληψης νέου προσωπικού θα πρέπει να είναι συνυφασμένα με το αντίστοιχο επιχειρηματικό σχέδιο. Έτσι για παράδειγμα αν οι πωλήσεις μας μετά το πρώτο χρόνο είναι χαμηλότερες ή υψηλότερες από τις εκτιμήσεις μας θα πρέπει να αξιολογηθεί η υφιστάμενη κατάσταση υπέρ ή υπό στελέχωσης. Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων οφειλόμενα στην εποχικότητα ή μη των πωλήσεων μέσα στην ημέρα, συνίσταται τόσο η αυτοαπασχόληση του ίδιου του επενδυτή για την μείωση του μισθοδοτικού κόστους όσο και του άμεσου φιλικού ή συγγενικού περιβάλλοντος του.

13. Η καθημερινή λειτουργία

Η υιοθέτηση υψηλών στάνταρτ αναφορικά με τους υπαλλήλους σας, την ροή και τον χώρο  εργασίας αποτελούν σημαντικό στοιχείο στην αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία του καταστήματος σας. Αυτό όμως προϋποθέτει και την αποτελεσματική εφαρμογή τους και όχι κατά αποκλειστικότητα το micro management του προσωπικού το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της παραγωγικότητας ή υψηλό turn over.

Πηγή: www.coffeejobs.gr

Σχολιάστε ελεύθερα...